Way to co-design

Hoe wil jij samen wonen en hoe moet de buurt er volgens jou uitzien? Samen met architecten, social designers en bewoners stelt Woonbedrijf Eindhoven deze vraag vaak. Heel vaak. De Eindhovense woningcorporatie werkt op die manier aan een fijne wijk voor iedereen. Is dat ingewikkeld? Tijdens de Dutch Design Week ervoeren geïnteresseerden het zelf aan den lijve. 

“Een luchtballon? Nee, toch maar een zeppelin!” “Is dat niet gevaarlijk?” “Ik ga liever zwemmen. Kijk, daar in de zee!”

Je leest het goed. Deze kreten gaan helemaal niet over wonen. Nee, ze hebben er inderdaad niets mee te maken. Ogenschijnlijk dan. Want het samen - met een groep mensen die je nog nooit hebt ontmoet - vormgeven van een reis lijkt eigenlijk best wel op wat er in een aantal Eindhovense wijken is gebeurd. Op deze manier gaf het Woonbedrijf met een werksessie tijdens de Dutch Design Week een kijkje in de keuken van haar aanpak Way to GO-design.

Samen werken aan prettige wijken

Het is best gedurfd: een woningcorporatie die niet alleen investeert in bakstenen, maar ook in kwalitatieve aspecten van een buurt. Het Woonbedrijf - één van de grotere woningcorporaties in Eindhoven - werkt onder de noemer Way to GO-design samen met haar bewoners én met designers aan prettige wijken.

Want wat is dat: fijn wonen? Wat betekent dat voor de buurt, voor de woningen en voor de manier van samenleven? Dat weten de bewoners natuurlijk het beste. De designers en architecten helpen hen om wensen te bepalen, onder woorden te brengen en te visualiseren.

Maar waarom steekt het Woonbedrijf zoveel tijd in deze aanpak? Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat de co-design aanpak leuker en effectiever voor zowel bewoners als voor de corporatie. Door deze aanpak voelen bewoners zich gehoord.  En dat zorgt weer voor fijne, coherente wijken waarin burgers met hart voor de buurt wonen, merkt het Woonbedrijf.
 

Een mooi voorbeeld is de nieuwe Eindhovense wijk Space-S. Nieuwe bewoners dachten mee over de inrichting ervan: hoeveel groen moet er komen, hoe zien de gebouwen eruit? Hoe groot moet een woning zijn en welke look & feel krijgen de hofjes en binnenplaatsen? Meedenken kon via Facebook, maar ook via echte werk- en brainstormsessies. Er werd zelfs met piepschuimmuren, karton en andere attributen door toekomstige bewoners geëxperimenteerd met omvang van woonruimten. Actief meedenken werd beloond met zogenaamde Mats-punten. Hoe meer punten, hoe groter je kans op een woning.

Samen op reis

Dus: samen een reis plannen. Dat was de opdracht die deelnemers aan de werksessie van het Woonbedrijf kregen. In groepjes van ongeveer negen bij elkaar - medewerkers van Woonbedrijf, bewoners, designers, architecten, aannemers en andere geïnteresseerden. En dan liepen er ook nog eens reisconsultants rond die de boel hier en daar flink opstookten met spreuken als: “Houd je aan de planning, maar ruim tijd in voor oponthoud”, “Ontregel de boel, haal de mensen uit hun schulp”, “Maak eens ruzie”. Komt het dan wel goed met die reis?

Een half uur nadat ze aan het ontwerp van hun reis begonnen, presenteren alle zes de groepen hun bedenksels. Naarmate de avond vordert worden de presentaties steeds ludieker, origineler, grappiger. Keer op keer lijkt het alsof groepsleden elkaar al jaren kennen. Het is wel even wennen, vertelt iemand, je moet heel wat loslaten. Niet de baas spelen, luisteren naar anderen. Eigen wensen inbrengen, maar ook concessies doen. Dat is best een stap buiten de comfortzone. Maar uiteindelijk werkt het. En dan creëer je samen een fantastische reis. Of een ontzettend fijne buurt waar iedereen graag woont.

 

Het Woonbedrijf gebruikt Way to GO-design niet alleen voor nieuwe buurten, maar ook om bestaande buurten aan te pakken. Bijvoorbeeld de Geldropse wijk Coevering. Door koekjes te bakken en keukentafelsessies te organiseren kwamen ontwerpers Almar Sinte Maartensdijk en Marlies van Weelden erachter dat bewoners de bewegwijzering in en om de flats onduidelijk vonden. Bezoekers raakten vaak de weg kwijt. Samen met graffiti-kunstenaars is dit probleem grondig aangepakt. Ook is er een speelplek gemaakt en een enthousiaste bewoonster zorgt met haar koffiekar voor een gezellig praatje. De kar - die ze samen met designer Tsjalke Bouma maakte - werkt erg goed: bewoners ontmoeten elkaar en maken een praatje met een heerlijke bak leut in de hand.

 

 

Reacties
Doe mee aan de discussie! Login of registreer om reacties te kunnen plaatsen.